Zahrada jako učebna

Aneb využití zahrádkářství pro výuku dětí o zdravé výživě

Pobyt v přírodě a na čerstvém vzduchu přináší neocenitelné výhody pro celou rodinu. A co nejlepšího než využít k tomu zahradu? Nemusíme se ani daleko pouštět, zahrada u domu, ve škole nebo v komunitě poskytuje ideální prostor pro rozvoj dětí.

Důvody, proč trávit čas na zahradě:

  • Čerstvý vzduch: Pobyt venku posiluje imunitu a přináší nám čerstvý vzduch, který prospívá našemu zdraví.
  • Venkovní hry: Venkovní aktivity podporují dětskou fantazii, rozvíjejí motoriku a přispívají k fyzické kondici a prevenci nadváhy.
  • Poznávání přírody: Prozkoumávání okolního světa podněcuje zvídavost a zájem o další objevy.
  • Sociální interakce: Zahradní aktivity podporují budování vztahů s ostatními dětmi i s dospělými.
  • Zdraví a nálada: Kontakt s přírodou přináší pozitivní emoce a přispívá k duševnímu a fyzickému zdraví, stejně jako k lepší náladě a spokojenosti.
  • Přirozené učení: Venkovní prostředí je pro děti přirozeným prostředím pro učení a objevování.

Zahrada jako učebna:

Děti se učí především nápodobou dospělých, takže pokud je zapojíme do zahradních aktivit již od útlého věku, budou mít k zahradě kladný vztah. Ale i starším dětem se zahradničení může přiblížit jako hra, což podněcuje jejich zvídavost a touhu se k něčemu vracet.

S dětmi můžete:

  • Zkoumat půdu
  • Stavět hmyzí domečky
  • Pozorovat růst rostlin
  • Sázet a sklízet zeleninu
  • Učit je kompostovat

Pěstování a vztah k zdravé stravě:

Přes různé aktivity si děti osvojují práci na zahradě a zjišťují, že o rostliny je třeba pečovat, aby dobře rostly. Sklízejí plody své práce a učí se je využívat v kuchyni. Kalendář zahradních aktivit, vlastní záhonky, kuchařka s recepty a zahradnický deník jsou skvělé nástroje pro jejich zapojení.

Díky práci na zahradě se děti učí nejen dovednostem, ale také trpělivosti a uvědomují si hodnotu práce a péče, kterou vkládají do pěstování potravin, které pak konzumují.

Tipy na aktivity:

  1. Kalendář: Vytvořte s dětmi kalendář zahradních aktivit pro každý měsíc v roce. V prvním roce zkuste do kalendáře zaznamenat například dobu zrání jahod nebo paprik. V dalších letech se děti mohou k tomuto kalendáři vracet a doplňovat ho o další informace.
  2. Vlastní záhonek: Svěřte dětem jejich vlastní záhon. Dítě by mělo pochopit, že za něj má plnou zodpovědnost. Je dobré záhon označit buď jménem nebo fotografií dítěte. Nechte děti samy vybrat, jaké plodiny budou pěstovat, přičemž jim můžete na začátku pomoci s výběrem. Také nechte děti rozhodnout, jak zpracují sklizené plodiny.
  3. Kuchařka: Různé druhy ovoce a zeleniny dozrávají v různou dobu, a proto je musíme sklízet a zpracovat. Zkuste si s dětmi vést kuchařku, do které budou zaznamenávat recepty ke každé vypěstované plodině. Nezapomeňte na správné zacházení a spotřebování plodin. Děti mohou také fotografovat své úspěchy a recepty a přidávat je do kuchařky.
  4. Zahradnický deník: Nechte děti vést svůj zahradnický deník, kde budou zaznamenávat svou práci v zahradě.

Práce na zahradě pomáhá dětem osvojit si různé dovednosti a pochopit, kolik práce stojí za vypěstování potravin. Učí se také využívat sezónní potraviny a zapojují je do svého jídelníčku. Dále rozvíjejí trpělivost.

Autor: Mgr. Jana Kolářová

Zdroje:

https://www.promenyproskoly.cz/userfiles/files/ISGM_Pruvodce.pdf

https://www.permakulturacs.cz/wp-content/uploads/2022/03/sbornik_ucime_v_prirode.pdf

https://www.e-bedrnik.cz/wp-content/themes/bedrnik/free/mrkvicka-2019-1.pdf

https://www.mamanacestach.cz/cestovani/7-duvodu-proc-by-si-deti-mely-hrat-venku/

https://www.ireceptar.cz/zahrada/vychova-mezi-zahony-aneb-jak-zahradnicit-s-detmi.html

https://www.bydlet.cz/606153-zahradniceni-s-detmi/

https://slamavbotach.cz/dil-2-jak-zamestnat-deti-na-zahrade-aneb-zahradnicime-s-detmi-od-3-99-let/

Mohlo by vás dále zajímat